CAMPERREIS ZUID-FRANKRIJK

Hallo, wij zijn Erik en Riëtte Spierings uit Berlicum. In maart 2012 zijn we gestart met ons bedrijf “Digitourist”. In juni 2013 hebben we onze eerste reis met behulp van de website Digitourist.com gemaakt. Dit is ons reisverslag over onze camperreis naar Zuid-Frankrijk:

Onze eerste langere vakantie in 2013 was gepland in juni. Dit werd onze eerste echte praktijktest van Digitourist voor een langere campervakantie. Werkt het in de praktijk inderdaad zo goed als wij zelf verwachten? Donderdagavond namen we het definitieve besluit om richting Zuid-Frankrijk te trekken. Alleen daar is het de komende tijd goed weer. Snel achter de computer en ja hoor, met Digitourist hadden we binnen 3 kwartier 9 stops geselecteerd langs de route die we wilden rijden naar onze eerste camping in Arles. Gewoon om de 100 tot 150 km een leuk punt selecteren, zodat we tijdens de heenreis de pauzes konden combineren met het bezoeken van bezienswaardigheden. De favorietenlijst opgeslagen op mijn smartphone maar ook uitgeprint (dubbelzijdig en in boekformaat), altijd gemakkelijk om in je camper te hebben liggen.

We konden zaterdagmiddag pas vertrekken, de eerste stop is dus de camperplaats in Metz. Mooie stad, maar door alle wegopbrekingen wel dwars door het oude centrum naar de camperplaats moeten rijden. Dat was toch wel erg smal. Te smal als blijkt dat er een busje dubbel geparkeerd staat. Na een kwartier toeteren samen met de rij achter mij kwam de chauffeur aanrennen om de bus te verplaatsen. De weersvoorspellingen klopte een keer, dus regende het de volgende ochtend. Volgens plan daarom naar het Centre Pompidou in Metz, een dependance van het beroemde museum in Parijs. Het museum is een futuristisch gebouw met een houten kap, bespannen met zeil. Daaronder de expositieruimten met een wel heel aparte tentoonstelling “kunst vanuit de lucht”. De combinatie van luchtfoto’s, films, schilderijen, tekeningen en tapijten was fascinerend, zelfs voor de mindere kunstliefhebber waar wij ons onder scharen.

Metz uitkijkpunt Metz

We besluiten om, voordat we gaan eten, eerst door te rijden naar Le Haut du Mont, een oorlogsmonument in de omgeving van Charmes. Na een uurtje rijden blijkt dat een goede keuze te zijn geweest. Een mooie plek voor de lunch, 6 km van de snelweg, boven op een berg. De rustige omgeving en het (inmiddels) mooie weer zorgen ervoor dat we de luie stoelen uit de camper halen en 2 uur genieten van de rust en de omgeving. We kiezen ervoor om 1,5 uur te gaan rijden en dan een bezoek te brengen aan de Cascade de Faymont. Een kleine maar toch leuke waterval waar we een korte wandeling maken. Het is inmiddels half vijf en omdat we die dag nog geen 200 km hebben afgelegd rijden we nog een flink stuk door voordat we een camperplaats gaan zoeken. Deze vinden we uiteindelijk bij het Eco-museum in de buurt van Arbois. Een prima en rustige camperplaats. Een leuke dag en toch 400 km gereden.

Gelet op de weersvoorspellingen voor de komende dagen (veel regen in de omgeving van Lyon) willen we die dag doorrijden naar Arles. Dat is dan nog “maar” 500 km. In de ochtend is het nog droog, dus we pakken de eerste tussenstop bij Baume Les Messieurs (Jura). Een prachtige doodlopende kloof met steile rotswanden, een rivier die uit de rotsen komt stromen, een mooie waterval en een grot waar een waterval uitkomt die helaas nog gesloten was. De overige bezienswaardigheden uit onze eigen reisgids slaan we over. De abdij in Bourg en Bresse en het vogelpark Parc des Oiseaux in Villars-les-Dombes bewaren we voor de terugweg.

Baume-les-Messieurs

In Arles gaan we naar de camping uit de ACSI-gids. Een nette camping met relatief veel Nederlandse campinggasten. Bij het Romeinse theater een pas gekocht voor 12 euro waarmee je toegang krijgt bij 4 monumenten en 1 museum. Daarmee konden we de belangrijkste monumenten bezichtigen waaronder de Romeinse Arena en het Romeinse Theater. Vooral de Arena is voor een groot deel intact en een bezoek waard. De volgende dag nog naar een lokale markt gefietst en daarna een dag relaxen aan het zwembad. ‘s Avonds Digitourist gepromoot onder de veranda waar het gratis WiFi-punt van deze camping zich bevond. Door de enthousiaste reacties was dit leuk om te doen.

Arles

Ook de rest van de reis hebben we gepland met Digitourist. Om een indruk te krijgen wat we nog meer hebben gedaan, bezoek Digitourist.com en zoek maar eens op Giens en op Orgon (geweldige camping). Klik op beide locaties op de paarse pin. Dan zie je de wandelingen die we daar gemaakt hebben waarbij we onze eigen foto’s hebben toegevoegd.

Giens Orgon

Onze conclusie: Digitourist werkt super!!!!